אוכפים לוהטים: האופנועים החשובים ביותר ב-2018

השנה שמסתיימת בעוד זמן קצר הייתה סופר-משמעותית עבור שוק הרכב הדו-גלגלי, אחרי מספר שנים של שקט ורגיעה בתחום. עם תלת-גלגל גדול חדש, קטנוע-על מפתיע, חזרתו של מירוץ החימוש ועוד. גיא בן ברק מקדים ומסכם

גיא בן ברק | פורסם 17:25, 06/12/2018

שנת 2018 קבעה מספר נקודות ציון חדשות בהיסטוריה של עולם הרכב הדו-גלגלי - אחדות מהן עם השפעה ישירה גם על שוק הרכב המקומי הצנוע בגודלו. למשל, הגעתו של אופנוע תלת-גלגלי ראשון בהיסטוריה. או הופעתו של קטנוע-על חדש שמאיים (ודי מצליח) לנגוס סוף סוף בנתח השוק של ימאהה טי-מקס. וזו רק ההתחלה. קבלו אם כן את רשימת 10 האופנועים שעשו לנו את השנה:

 

 

ימאהה נייקן: הרעיון לאופנוע תלת-גלגלי פותח אומנם על ידי פיאג'ו ב-2006, ושולב מיד, ובהצלחה שיווקית מרשימה - עם העתקה מיידית של יצרניות נוספות - בקטנועיה. אלא שימאהה, אחת ממאמצות הרעיון בקטנועים בסיסיים, הרחיבה אותו השנה לאופנוע בגודל מלא. צמד גלגלים קדמיים נתמכים על ידי מערכת מורכבת ומתקדמת של זרועות ומנופים מספקים היגוי בטוח, אחיזת כביש גבוהה וכושר בלימה מצוין, בשילוב יכולת השכבה וזריזות של אופנוע. המנוע התלת-צילינדרי לקוח מה-MT09, העיצוב מגודל ומיועד לתיור ארוך טווח בזוג, וגם לרכיבה ספורטיבית. לגמרי כל העולמות, ולגמרי אחד המתחרים הבולטים על תואר אופנוע השנה.

 

יצרניתימאהה נייקן (יצרנית)

 

קאוואסאקי Z900RS: עיצוב רטרו ופשטות יחסית שנלקחו מקאוואסאקי Z1 המיתולוגי של תחילת שנות ה-70, מי שנחשב לסופרבייק המודרני הראשון. על בסיס מנוע ארבעה צילינדרים מודרני וחזק יצרו קאוואסאקי עיצוב חשוף ומושקע ברוח הימים ההם, כולל פרטים מוקפדים כמו מסיכת חזית, כידון ומושב נאמנים למקור. למזלנו, השלדה והמתלים טובים משמעותית מצינורות "הספגטי" של הדגם המקורי. כלי שתענוג להביט בו, בעיקר לוותיקים שבינינו.

 

קאוואסאקי Z900

 

דוקאטי פאניגאלה V4: במהלך חמישה עשורים בנתה דוקאטי הילה ספורטיבית בעזרת מנועי V-טווין מצוינים ועמוסי אופי, אך גם בעלי נחיתות אנרגטית מתסכלת מול מרובי צילינדרים. עד שהשנה נכנעה וחשפה את הפאניגאלה, עם מנוע V בעל ארבעה צילינדרים, הרבה מעבר ל-200 כ"ס וביצועי על. גם כאן יצרה דוקאטי אופנוע מרוץ חוקי לכביש הציבורי במחיר אסטרונומי, בגיבוי מערכות אלקטרוניקה מעולם התעופה הקרבית ועיצוב עוצר נשימה כרגיל. הדגם יתחיל להתחרות באליפות העולם לסופרבייק בעונת 2019.

 

דוקאטי פאניגאלה

 

ב.מ.וו F850GS: עשר שנים לאחר הצגת ה-GS 800 עם מנוע שני צילינדר לרוחב בסדרת F, עובר השנה דגם התיור-הרפתקה של ב.מ.וו שינוי משמעותי. נפח המנוע גדל ל-853 סמ"ק וההספק עולה ל-95 כ"ס, סדר הצתה מקנה אופי וצליל של מנוע "V", העיצוב קרבי עוד יותר ואוריינטציית השטח מובהקת גם בגרסאות הצנועות יחסית. עם מתלים ארוכי-מהלך, מזלג הפוך וזרוע אחורית כפולה, מיכל דלק שעבר למקום הרגיל בין רגלי הרוכב - ולא תחת המושב כבעבר - וחלוקת משקל טובה יותר כפועל יוצא. רוכבי כוחות הביטחון כבר מוכנים.

 

יצרניתב.מ.וו F850GS (יצרנית)

 

ק.ט.מ דיוק 790: אופנועי הסופרמוטו לכביש הציבורי בסדרת דיוק חוגגים כמעט רבע מאה, ומקבלים כעת תגבור משמעותי בדמות מנוע שני צילינדרים רוחבי חדש. עם 105 כ"ס ועיצוב ספורטיבי, אך כזה המספק שליטה יעילה בזכות כידון רחב ותנוחת רכיבה זקופה יחסית, הדגם הזה אינו חד-ממדי ומאפשר מגוון משימות, לרבות ארוכות טווח. על הדרך הוא הצליח להרשים ככלי מרוץ כבר בשנתו הראשונה, כשניצח במרוץ "פייקס פיק" היוקרתי בארה"ב בקטגוריית הנפח שבה השתתף. כבוד גדול.

 

ק.ט.מ דיוק 790

 

קימקו AK550: לפני כמעט 20 שנה יצרה ימאהה סופר-קטנוע ראשון בשם טי-מקס. קטנוע שזכה להצלחה מסחררת, וחשוב מכך, הצליח לאורך כל אותן שנים לחסל לגמרי כל מתחרה שצץ, לרבות איטלקים אופטימיים וגרמנים בטוחים בעצמם. עד השנה. דווקא קימקו הטייוואנית הצליחה לחבר כלי מאיים בביצועיו ובהצלחתו על רב המכר של ימאהה. ה-AK550 שואב אומנם לא מעט אלמנטים עיצוביים מהימאהה, אך משווק במחיר נמוך משמעותית ולמרות זאת מציע מנוע שני צילינדרים חזק, טכנולוגיה מתקדמת ואבזור היי-טק ייחודי יחד עם רמת אמינות גבוהה. בימאהה, שהביטו בו בזלזול בתחילת הדרך, כבר לא עושים זאת.

 

קימקו AK550

 

הונדה CB300R: הונדה הוכיחה עם הגרסה הקטנה-חדשה בסדרת "ניאו-קפה" העירומים והמעוצבים, כי גם מנוע עם צילינדר בודד ובנפח צנוע מסוגל לספק ביצועים נאים. למרות ממדיו הצנועים, הכלי הזה מספק תחושה ומראה של אופנוע גדול בהרבה. בדיוק מה שרוכבים מתחילים רוצים.

 

הונדה CB300

 

הוסקוורנה TE250I (ק.ט.מ 250TPI): נכון. זה אופנוע שטח, ובכל זאת הוא מציג את אחד החידושים הטכנולוגיים המשמעותיים של השנה - מנוע שתי פעימות עם הזרקת דלק. שתי החברות האחיות הצליחו היכן שרבות וטובות נכשלו, וייצרו מנוע שתי פעימות "נקי", שבו בניגוד למקובל הדלק והשמן לא נשאבים יחד לתא הבעירה אלא מוזרקים בנפרד. בכך מצליחות החברות לשלב מנועים העומדים בתקן הזיהום המחמיר, ובכל זאת מייצרים מספיק כוח. המחיר אינו נמוך, אבל ההצלחה המסחרית מוכחת - גם בישראל.

 

הוסקוורנה TE250I

 

ימאהה MT07: קבלו את האופנוע הנמכר ביותר בישראל, אחד המצליחים באירופה וזה שזכה לעדכון, ארבע שנים לאחר שהוצג לראשונה. העיצוב עובר רענון וחידוד, הצביעה מתעדכנת והמתלים משודרגים. אומנם לא האופנוע המתקדם ביותר, אבל אי אפשר להתעלם מרב המכר הזה.

 

ימאהה MT07

 

קאוואסאקי נינג'ה 400: החברים היותר צנועים במשפחת הנינג'ה המפורסמת זכו השנה לגרסת סופר-ספורט שמציעה לצעירים בעולם ובישראל יותר מהכול. מנוע שני צילינדרים מתקדם וחזק, מכלולי שלדה ספורטיביים והכי חשוב - עיצוב של אופנוע ספורט גדול. הדגם מככב במרוצי הקטגוריה הקטנה בישראל ובעולם, והגיע כבר בשנתו הראשונה לתואר אלוף עולם בקטגוריית SSP300 עם הרוכבת הספרדייה הצעירה אנה קראסקו.

 

קאוואסאקי נינג'ה 400

 

הארלי-דייוידסון סופטייל לאו-ריידר: לא תאמינו, אבל דווקא מותג האופנועים הוותיק והשמרן יחסית הארלי-דייוידסון הוא סיפור ההצלחה הבולט ביותר בשוק האופנועים הישראלי ב-2018, עם זינוק אדיר במכירות. הישג של ממש בשנה קשה למכירות, וכמובן בהתחשב בכך שהארלי אינה מוכרת אופנועים זולים, ובוודאי לא קטנועים. החידוש השנה הוא איחוד סדרת "דיינה" המיוצרת מאז 1991 לסדרת סופטייל. המשמעות היא שבמקום צמד בולמי הזעזועים שאפיין את דגמי הדיינה, ובראשם "לואו-ריידר" שהצליח גם בישראל בשנות ה-90, עוברים הדגמים השנה לשלדת סופטייל עם בולם אחורי מוסתר וזנב נמוך.

 

הארלי דייוידסון סופטייל

 

הצטרפו וקבלו עדכונים שוטפים גם בטוויטר