אחיו של הרוג בבניין: "קנסות על העובדים - יריקה בפרצוף שלנו"

סרגיי מרצנ'קו, שאחיו נהרג בתאונת עבודה בבניין, מתח ביקורת באולפן ynet על ההסכם הקיבוצי המאפשר להטיל קנסות על עובדי בניין שעוברים עבירות בטיחות: "הקבלנים לא לוקחים אחריות". יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שלי יחימוביץ': "בסוף מי אשם? הפועל המסכן". יו"ר ההסתדרות בתגובה: "גם העובדים צריכים להיות מודעים לנושא הבטיחות"

בילי פרנקל, אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש | פורסם 15:49, 05/12/2018

 

 

הוועדה לביקורת המדינה ערכה היום (ד') דיון סוער בנושא הקטל בענף הבניין. זאת בעקבות ההסכם הקיבוצי שנחתם בשבוע שעבר בין ההסתדרות להתאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים לשעבר), המאפשר להטיל קנסות על פועלי בניין שיעברו על עבירות בטיחות בענף הבניין.

 

הקטל בענף הבניין - מעקב ynet:

מול העירייה: מנוף משאית קרס במהלך עבודות שיפוץ

אוקטובר בענף הבנייה: "סירבתי לעבוד על המנוף בגלל רוח מסוכנת - ופוטרתי"

ספטמבר בענף הבניין: הרוג ו-12 פצועים

 

ההסכם, שעורר ביקורת מצד העוסקים בתחום, נחתם לאחר שיו"ר ההסתדרות הגיע לאחרונה להסכמות מול משרדי הממשלה שנועדו להגביר את הבטיחות באתרי הבנייה. סרגיי מרצ'נקו, אחיו של אנטון מרצ'נקו ז"ל, שנהרג בתאונת עבודה בבניין בבת ים לפני כחודש וחצי, מתח הבוקר בראיון לאולפן ynet ביקורת על ההסכם.

 

"אני חושב שהצעד הזה לא נכון. שיש פה הפלת אחריות על העובדים עצמם ושהקבלנים לא לוקחים אחריות", אמר. "הקבלנים ככה או ככה לא מביאים ציוד - רתמות וקסדות. הם לא אוכפים את זה, לא מסתכלים על זה וזה לא מעניין אותם. פה הבעיה, ועכשיו הם מפילים את זה על העובד".

 

 

אנטון מרצ'נקו ז"ל
 

כשאתה מסייר באתר בנייה, אתה רואה סיטואציה שבה אתה אומר לעצמך – אלוהים אדירים איך יכול להיות שמנהל העבודה נותן לזה לקרות?

"כן. גם באתר שאחי נהרג בו אני רואה אנשים בלי רתמות בקומה 15. כשאתה נכנס לאתר אתה צריך לחבוש קסדה, לא משנה מי אתה, ואני רואה אנשים בלי קסדות ובלי רתמות. זה ביזיון של המנהלים שהם לא אוכפים את זה, ואני לא מדבר על קנסות. צריך לשלוח אותו הביתה, ברגע שבן אדם מפסיד יום עבודה הוא מבין שזה קצת יותר חמור ממה שהוא עשה".

 

מרצנ'קו, שהשתתף בדיון של הוועדה לביקורת המדינה, אמר במהלכו בהתייחסו להסכם כי "זו יריקה בפרצוף שלי ושל כל המשפחות. אין פיקוח, אין אכיפה ואין הרתעה - בגלל זה רוב ההרוגים. אתם יכולים להסתכל לי בעיניים - אני רוצה שיקרה שינוי, זה על מות אחי".

 

סרגיי מרצ'נקו. "המשפחה שלנו התהפכה"

"לא אדם אחד מת, זו משפחה שלמה", הוסיף. "המשפחה שלנו התהפכה. אני לא יכול להמשיך את החיים שלי כמו שהיו, כי זה פשוט נוראי. נהרגים אנשים שכלל אינם אשמים. 18 אלף אתרים ויש 30 פקחים. יש ים אתרים שלא יראו אפילו פקח אחד לאורך כל פרויקט הבנייה. איפה כתבי האישום? איפה אכיפה בתוך הפרויקט? אני מבטיח לכם שאם יוגשו כתבי אישום הקבלנים יאכפו את נושא הבטיחות". 

 

"לא נעשה מינימום למנוע מוות"

את הדיון יזמה יו"ר הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני). בראיון לאולפן ynet הבוקר היא מתחה ביקורת על כך, שהצעד הראשון שננקט בפועל לשיפור הבטיחות בענף - הוא הטלת הקנסות על העובדים.

 

"הכל עדיין זוחל וחיי אדם כל כך זולים", אמרה. "הדבר היחיד שקרה בשבוע שעבר זה הסכם הזוי בין התאחדות בוני הארץ לבין ההסתדרות, שעל מי הוא מטיל את האשמה, מכל הקשת הזאת של היזמים וחברות הבנייה והקבלנים? על הפועלים המסכנים, שמשלמים בדמם. אותם יהיה אפשר לקנוס אם הם לא חבשו קסדה למשל. זה פשוט מרתיח אותי".

 

"על מה אנחנו עובדים כל הזמן? על אחריות חברות הבנייה המאוד מבוססות ומאוד רווחיות, שמעבירות את זה לקבלני משנה, שמעבירים את זה למנהל העבודה בשטח, ובסוף מי אשם? הפועל המסכן", הוסיפה. "הסכנה האמיתית שנשקפת לפועלים בענף הבנייה, היא שאין רשתות מתחת לפיגומים, פיגומים לא תקינים, ואלף ואחד דברים שבכלל לא קשורים לפועל, שבסוף גם אמור להוציא כסף מהכיס שלו ולשלם קנס. מה שמרתיח פה, שזה הדבר היחיד שבאמת כבר נסגר והוא כבר עובדה חלוטה, וכל הדברים האחרים - אנחנו נצטרך לחכות להם". 

 

ח"כ יחימוביץ ומוטי אלישע, ממונה זרוע הבטיחות במשרד העבודה, בדיון היום

בדיון היום הבטיחה יחימוביץ', כי תתגייס באופן אישי לסייע לכל עובד שיוטל עליו קנס. "בסופו של דבר, נחתם הסכם שקובע שיש רק קבוצה אחת שאמורה לשאת בעונש ולשלם את המחיר - פועלי הבניין. בעיני זה מצמרר. מוסרית ומעשית, מה גם שרוב תאונות בניין נגרמות לא בגלל שעובדים לא חבשו קסדה, אלא כי לא נעשה מינימום למנוע מוות", אמרה. "מכל ההבטחות ששמענו אחרי השביתה, שלא היתה, יצא רק ההסכם הזה לטובת הקבלנים". 

 

יו"ר ההסתדרות: "גם העובדים צריכים להיות מודעים לנושא הבטיחות"

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר ל-ynet בתגובה לביקורת, כי "יחימוביץ' ממשיכה רק לבקר את מי שעושה. ההסתדרות פתחה באופן חסר תקדים בסכסוך עבודה בנושא שאף אחד, כולל יחימוביץ', לא עסק בו לעומק ולא הביא הישגים, למעט ועדת העבודה והרווחה, והבאנו להשגים עצומים לשינוי בתחום. במקום לסייע ביישום ההסכם ובהקפדה שההבטחות אכן ייושמו - היא ממשיכה להשמיץ".

 

נוכח הביקורת על ההסכם המאפשר להטיל קנסות על העובדים, ציין יו"ר ההסתדרות כי מדובר רק בצעד אחד מבין הצעדים שסוכמו מול משרדי הממשלה. "המטרה שלי היא להפחית את מספר הנפגעים, כך שאדם יצא לעבודה בריא ויחזור בריא, ואני דורש את זה מכולם", אמר. "ההסכם מאוד מאוזן בנוגע לעובדים, כי גם הם צריכים להיות מודעים לנושא הבטיחות".

 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בעת החתימה על ההסכם לענף הבניין עם שר האוצר משרה כחלון ושר העבודה והרווחה ישראל כץ

לפי ההסכם, במידה שעובד יקבל ציוד מגן מהמעסיק ויסרב לשים אותו - המעסיק יכול לפנות לוועדה שכוללת נציג של ההסתדרות, של המעסיקים ומומחה חיצוני לבטיחות, שתבחן הטלת קנסות על העובד. גובה הקנס ינוע בין שכר עבודה של יום אחד עד לארבעה ימים, וזאת במידה שמדובר בעבירות חוזרות ונשנות המסכנות חיים. "הכסף לא הולך למעסיק, אלא לחשבון ייעודי לטובת בטיחות", אמר ניסנקורן. "המטרה היא הרתעתית וזה חלק מהחבילה".

 

"זה לא ההישג הראשון, רחוק מכך", הוסיף. "בשבוע שעבר אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק למינוי עוזרי בטיחות באתרי הבנייה, הממשלה אישרה את הגדלת התקנים למפקחי בטיחות וכרגע זה נמצא ביישום. היום אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק לפיה העסקת מנופאים באמצעות קבלן כוח אדם תותנה בקבלת היתר מיוחד מחברות ייעודיות, והשבוע מסתיים המועד להערות הציבור לגבי התקנות החדשות לפיגומים".

 

חלק מהביקורת היא שכבר היום יכולים המעסיקים לנקוט בצעדים נגד עובדים שמבצעים עבירות בטיחות, למשל פיטורים, אך נמנעים לעשות זאת משיקולים כלכליים.

"אני נגד פיטורים ובעד השתתפות באחריות בבטיחות של העובדים. לעמדתי זה הסכם מאוזן ונכון. הצעדים הללו יביאו לירידה דרסטית במספר הנפגעים".

 

"מעבירים את האחריות מהקבלן לעובד"

מניין ההרוגים מאז תחילת 2018 עומד על 38 - עלייה של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההרוג האחרון הוא פואד נג'יב דראושה, בן 53 במותו, שנהרג בתחילת החודש שעבר כתוצאה מנפילת חפץ כבד במבנה שעובר שיפוץ בחיפה.

 

בנוסף לכך, נהרגו השנה שלושה עוברי אורח שאיבדו את חייהם כשעברו בסמוך לאתרי בנייה. ההרוג האחרון הוא מאג'ד עבד אל-ראוף אבו שקרה, בן 74 במותו, שנהרג לפני כשבועיים וחצי לאחר שהתמוטט עליו קיר לבנים בעקבות פגיעת מנוף באתר בנייה.

 

מאג'ד אבו שקרה המנוח. נהרג מהתמוטטות קיר לבנים

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר בדיון שנערך היום, כי "ההסכם נחתם במחתרת כי הוא נוגד את כל תקנות הבטיחות בעבודה שמטילות את החובה לדאוג על בטיחות העבודה על מבצע העבודה. ההסכם הופך את האחריות מהקבלן לעובד. זה לא רק עניין של חבישת קסדה או לא, הקבלנים צריכים לספק את ציוד הבטיחות - רתמה, נעליים וכדומה, ולא מספקים אותו".

 

לחיזוק דבריו אסל ביקש מהתובעת הראשית במשרד העבודה, גליה לוי, לפרט כמה כתבי אישום הוגשו נגד קבלנים בגין הפרות כללי בטיחות. לוי השיבה כי במהלך 2016 הוגשו 11 כתבי אישום, במהלך 2017 הוגשו 7 כתבי אישום וב-2018 - 35. יחימוביץ' אמרה בתגובה, כי "זה מספר זעום לעומת הדוחות שהתקבלו בשטח. זה לא הגיוני. 38 הוא קרוב למספר העובדים שנהרגו".

 

ממונה זרוע העבודה במשרד העבודה, מוטי אלישע, ציין בדיון כי חברה חיצונית מאתרת בימים אלו מועמדים לתפקיד הממונה על הבטיחות במשרד, זאת לאחר התפטרותו של הממונה, ארז מימון, לפני כחודש וחצי. לדבריו, התפקיד יאוייש בתוך כחצי שנה.

 

אלישע פירט צעדים נוספים הננקטים לשיפור הבטיחות באתרים, בהם סגירת יותר מ-50 אתרים שנמצאו בהם ליקויי בטיחות בחודש האחרון, מתן הנחיות לעובדים באתרים בשפתם, הובלת חקיקה שתאסור על קבלנים מפרי חוק להשתתף במכרזי ממשלה, והגדלת מספר המפקחים, כפי שנקבע בהסכם בין ההסתדרות למשרדי הממשלה. "בעקבות ההסכם קיבלנו כ-60 תקנים, 25 עכשיו, 35 בינואר ועוד 17", אמר. "20 תקנים לממוני בטיחות לא אוישו, כי אנשים לא עמדו בתנאי הסף של ניסיון של שנתיים, הורדנו את דרישות הסף ופורסמו מכרזים חדשים".

 

עוד הוא ציין, כי בימים אלו החלו בהקמת יחידת החקירות המשותפת למשטרת ישראל, שתחקור את תאונות העבודה הקטלניות באתרים. רפ"ק ליאת לב, קמ"ד חקירות במשטרת ישראל, ציינה כי בימים אלה נמצאים 12 חוקרי היחידה בהכשרות וכי היחידה תתחיל לפעול בסוף החודש.

 

אילן אליהו, מנהל אגף בכיר ברשם הקבלנים, אמר כי בשנה האחרונה הוזמנו לשימוע שמונה חברות שהפרו כללי בטיחות. "לפני שאני נוקט אמצעי משמעת נגד קבלנים אני צריך להזמין אותם לשימוע", אמר. "בחודשים האחרונים הזמנתי שמונה חברות, מתוכן התבצע שימוע לארבע חברות ובחודש דצמבר יתקיימו ארבעה שימועים נוספים. מי שעושה את השימוע זו חברה מייעצת של מהנדסים ותיקים בתחום. ארבע החברות ששמענו הציגו שיפור בבטיחות ולכן לא הופעלו נגדן סנקציות. זה מעודד את הקבלנים להשתפר".

 

הצטרפו וקבלו עדכונים שוטפים גם בטוויטר